© 2017 NMK Streetcars

May 8, 2018

March 31, 2018

February 11, 2018

November 5, 2017

Please reload

Siste innlegg

Oppgradering av nettsider

August 6, 2017

1/1
Please reload

Utvalgt innlegg

Craig Lieberman - Technical Advisor, Fast and Furious 1 & 2

 

Mediateamet (vår eminente fotograf Henrik og undertegnede) var utskremte «flyplasstransferansvarlige» på Skjærtorsdag. Der stod vi da som to tente lys og ventet på Mr Lieberman, Technical Advisor på de to første Fast and Furious filmene.

 

17 år har det gått siden den første filmen kom og vi var jo litt spente da vi ventet på mannen bak noen av de mest kjente bilene fra de to første filmene. Noen husker han kanskje som startmannen på racet mellom Jesse og Johnny Tran under Race Wars.

 

Så.. vi ankom flyplassen i Jönköping like før flyet ankom med flagg og det hele. Det var sikkert litt av et syn…. Vi møtte Lieberman og fraktet han trygt til messeområdet Elmia hvor 10 av bilene fra de tre første F&F filmene var samlet.

 

Før filmene

Craig Lieberman har alltid hatt en enorm kjærlighet for biler og spesielt for japanske biler. Bilene i hans eie har vunnet flere priser på bilutstillinger og har også figurert på utallige forsider av ulike tidsskrifter.

 

Før The Fast and The Furious jobbet Craig i ulike firmaer relater til biler og bildeler. Lieberman har Markedføringsutdannelse, men som han selv sier var dette før den sosiale medias tidsalder. Og han har derfor fylt på mye kunnskap på egenhånd. Han har jobbet for NGK i 6 år hvor han jobbet med sponsoravtaler for motorsport, han har også bodd en stund i Japan for å lære mer om motorer. Siden jobbet han to år for Eibach Springs og 5 år for Petersen Publishing og med undermerker som Supert Street og NIRA (National Import Racing Association), hvor han hadde stillingen som daglig leder.

I dag driver Lieberman sitt eget selskap innenfor digital markedsføring og hjemmesider, Imaginate Media.

 

The Fast and The Furious

Biler hadde vært Liebermans hobby i mange år, og ved ren skjær flaks, ifølge han selv endte han opp i The Fast and The Furious. Det hele startet i 2000 da Lieberman var tilstede på en bilutstilling med sin gule Supra. Under utstillingen tok en kar kontakt med Lieberman, og stilte en hel haug med spørsmål om Liebermans Supra.

 

«Det var virkelig en ren tilfeldighet» («dumb luck»), sier Lieberman. Mannen som tok kontakt med Lieberman viste seg å være David Marder, på den tiden var han «Picture Car Captain» for Universal. Lieberman ble spurt om å lese et manus for en ny film som de arbeidet med og som hadde tittelen «Red Line». For å gjøre en lang historie kort – Lieberman ble spurt om å være teknisk rådgiver for filmen og han takket ja.

 

Filmens budsjett var relativt lite og det ble bestemt å leie biler til bruk som «Hero Cars», det vil si de bilene som måtte se bra ut og som skulle brukes til nærbilder under innspillingen. I tillegg skulle det bygges replikaer som kunne brukes til stuntscener. Om ditt «bil-hjerte» gråter av å se bilene kræsje eller eksplodere, slapp av, de er kun tomme skall hentet fra diverse skraphauger. Alle bildeler som de trengte for å gjøre klar bilene ble donert av de ulike forhandlerne, til gjengjeld fikk de sin logo på bilene.

 

Da den første filmen var ferdig, og navnet endret til The Fast and The Furious, hadde Lieberman og Universal crewet ingen anelse om hvor stort dette ville bli. De trodde til og med at filmen kun ville gis ut på dvd. Men…. Det skjedde altså ikke….

 

Lieberman har enormt mange gode historier fra innspillingene av de to første filmene. Så om du ikke ønsker å vite noe anbefaler jeg deg å slutte å lese og gjøre noe annet.. vaske bilen, eller gå en tur…

 

 

Spoiler Alerts!!! (Fun facts)

Skuespillerne var ikke så kjente da de spilte i den første filmen. Vin Diesel og Paul Walker hadde spilt i noen filmer allerede og Vin Diesel var allerede spådd til å bli den nye Arnold Schwarzenegger.

 

Jordana Brewster, som spilte Diesels lillesøster Mia, var en ung student fra New York da den første filmen startet innspillingene, og førerkort? Nope, det hadde ikke unge Jordana Brewster. Sannheten er at hun fikk kjøreopplæring på settet av en fra Universal.

Racing eventet Race Wars er et event som ble funnet på til filmen. Husker du scenen i ørkenen hvor Jesse kjører mot Johnny Tran og taper? Mannen som starter racet er ingen ringere enn Craig Lieberman. «My ten seconds of fame», ler Lieberman, som synes sine egne gestikuleringer for å starte racet ser helt tåpelig ut.

 

Lieberman deltok også under Tokyo Drift hvor han bistod på enkelte scener. «Du vet» sier han med et smil, «filmen er ikke spilt inn i Japan, men i L.A». Scenen hvor de kjører i parkeringshuset er spilt inn på Hawthorne Mall.

 

 

The Fast and The Furious familien

Gjennom alle filmene ble båndene mellom skuespillerne sterke, og ja de ble litt som en familie utenfor settet også. Etter den første filmen tilbragte Lieberman litt tid med Paul Walker mens de dro opp og ned langs vestkysten av USA og deltok på ulike bilutstillinger. «Paul Walker var en ydmyk person, som var lykkelig med å kunne drive med de tingene han elsket å gjøre» forteller Lieberman, «han var interessert i biler, våpen og surfing». Dessverre vet vi alle hvordan det endte.

 

The Fast and the Furious Tokyo Drift er Liebermans favoritt av de tre første filmene, «Det er den minst kjente filmen, men den som er mest autentisk» sier Lieb