May 8, 2018

March 31, 2018

February 11, 2018

November 5, 2017

Please reload

Siste innlegg

Oppgradering av nettsider

August 6, 2017

1/1
Please reload

Utvalgt innlegg

Bak kulissene: Oskar Sandberg på Nürburgring

 

 

Fakta Nürburgring

Nürburgring er en motorsportbane i den tyske delstaten Rheinland – Pfalz, sør for Köln, som åpnet i 1927. Den gangen som en enkelt bane på 22,281 km. Senere ble banen delt i to; Nordschleife og Südschleife. Nå består banen av to deler/sløyfer: GP- Strecke og den eldre og lengre Nordschleife. GP- Strecke ble tidligere brukt til Formel 1 – løp, mens Nordschleife brukes blant annet til baneløp og testkjøringer av nye biler, kjente selskap som Mercedes og BMW er blant de som bruker banen til testing.

 

Nordschleife er også åpen for hvermansen, såkalt turistkjøring (Touristenfahrten) og man kan få testet sitt eget kjøretøy om man ønsker det. Merk at dette er på oppsatte tider og banen holder stengt ikke bare for testkjøring, men også for baneløp.  På verdensbasis anses Nordschleife som en av de tøffeste og mest utfordrende racerbanene i verden, ulykker er dessverre vanlig. Og det er kanskje ikke rart at den har fått tilnavnet «Det Grønne Helvete»

 

Det kjøres også noen løp hvor banene slås sammen, blant annet det kjente 24 timers løpet som arrangeres i mai/juni hvert år.

 

 

Adresse: Adenau

Nürburgring har en lang historie, hele 90 år i år, og den har blitt endret på og forbedret opp igjennom årene. Da vi nærmet oss igjennom dalen og kjørte igjennom de små landsbyene begynte vi å ane noe av hva som ville møte oss. Og ganske riktig, klamrende til dalsiden ligger den: Nürburgring.

Hotellet vårt Hotel an der Nordschleife har nærmest perfekt beliggenhet for deg som ønsker å våkne opp til duren av motor. Med utsikt fra balkongen til deler av Nordschleife er det nesten vanskelig å få med ektemannen ut av rommet. Tips til damene: det hjelper å lokke med mat, og at man faktisk skal ta banen i enda nærmere øyesyn. Det finnes gangvei helt inntil folkens…. 😊

 

 

Sandberg Motorsport

Oskar er den andre halve delen av Sandberg Motorsport. For 4 år siden bestemte han seg for å pakke kofferten og satse alt på drømmen om å få kjøre på Nürburgring. Ikke som hvermansen, men som fast sjåfør. Og det har han etter knall hard jobbing lyktes med, i dag kjører han baneracing på Nürburgring for Sorg Rennsport i racingseriene VLN og RCN.

 

Før drømmen ble til virkelighet var Oskar allerede en meget god sjåfør hjemme i gamlelandet. Vi kan blant annet nevne at han ble norgesmester i klassen Seven Racing i 2011 og skandinavisk mester i 2013.

 

«Alt jeg har gjort har vært for å kunne drive med racing, skole, fritidsaktiviteter etc.», sier Oskar og fortsetter, «jeg kom hit for 4 år siden med veska under armen og begynte først å jobbe for Aesthetic Racing». «Jeg jobbet mandag til torsdag og kjørte fredag og lørdag». Oskar jobbet for å tjene til livets opphold, men også for å kunne kjøre.

 

Etter en stund hos Aesthetic Racing begynte Oskar å jobbe for Boes Motorsport. «Boes begynte med en VW Polo som de kjørte autoslalåm med, nå har de flere porscher som de benytter», forteller han. Hos Boes skrur Oskar på bilene og gjør de klare for kjøring. Oskar jobber fortsatt for Boes og er nå sjef for racing delen og er coach for andre som ønsker å bli bedre til å kjøre på Nürburgring.

 

 

Nürburgring

«Du kjører først GP-Strecke (den gamle Formel 1 runden) og tenker at dette likner jo litt på Rudskogen… men deretter gjør banen en sving og du kjører rett inn i skogen med grønne trær hengende ned på alle sider, the green hell», slik beskriver Oskar Sandberg banen Nürburgring. Og etter å ha sittet fastspent i en BMW M235i totalt prisgitt sjåføren på min venstre siden (ikke Oskar vel og merke), kan man fastslå at jo… akkurat sånn var det. Undertegnede tok seg selv i å tenke at GP-Strecke minnet litt om en Go-kart bane (helt feil selvfølgelig), samtidig undret man seg litt på alle svingene og kan kanskje skjønne hvorfor Formel 1 eliten ikke ønsker å kjøre mer på Nürburgring. Selve Nordschleife var som en tur i skogen, bare med litt mer fart og ikke noe særlig blåbær 😊

 

Sorg Rennsport, 24h Dubai og 24h Nürburgring

Bak teamet Sorg Rennsport står brødrene Benjamin og Daniel Sorg. For 2017 sesongen er Oskar fast sjåfør på teamet til Sorg brødrene.  I januar kjørte teamet 24 timers løp i Dubai, Oskars første for Sorg Rennsport. Det ble en hektisk start for Oskar som ble hentet inn i tolvte time. Etter å ha landet i Dubai onsdag og reist rett til banen for testing var løpet i gang på fredag. 24 timeren i Dubai går nemlig fra fredag til lørdag fordi søndag er helligdag og alt er stengt og stille. En fantastisk opplevelse ble det og teamet hvor Oskar var en av fem sjåfører vant sin klasse.

  

I mai var det duket for nok et 24 timers løp, denne gangen på Nürburgring. Oskar selv beskriver 24 timeren på Nürburgring som et «fantastisk marerittdøgn». 24 timeren på Nürburgring er et sirkus som Oskar ikke var helt forberedt på, da han tidligere om årene har skrudd bil til siste slutt før starten. Mandagen den uken hvor løpet går starter med innsjekk, tirsdag går med til møter og onsdagen samles alle sjåførene i Adenau. Da er det 200 000 mennesker i den lille byen som ønsker å ta en titt på sine favoritter før løpet. Oskar hadde tatt med seg 3500 autograf kort og trodde det ville holde, det gjorde det… frem til lunsj!!!! Torsdag og fredag er det testing og kvalifisering og lørdag starter løpet. Tenk deg at du sitter i en badstue med 70 grader, du har x antall liter med vann du har til rådighet de neste tre timene. Du får ikke lov til å gå ut av badstuen, men holde deg der fullt påkledd. Noe a la badstuehistorien var det for Oskar da han deltok på 24 timeren på Nürburgring, med 30 grader og sol på utsiden blir det stekende hett på innsiden av bilen. Etter å ha kjørt teamet opp til ledelse i sin klasse kollapset Oskar i teamtrucken. Kanskje ikke så rart etter å ha sittet i en mildt sagt varm BMW.  I tillegg må man passe på bremsene underveis i løpet, og Oskar måtte legge om kjørestilen for å spare bremsene. Etter et uheldig pitstop om natten og trøbbel med en kaliper da bremsene skulle byttes lå teamet plutselig over en halv runde etter lederen i klassen. På morgenen kom beskjeden om at lederen i klassen hadde fått trøbbel med bilen. Etter noen nervepirrende siste 20 minutter hvor det regnet på deler av banen kunne Oskar og teamkompisene slippe jubelen løs. De hadde vunnet!! Seieren føltes helt fantastisk for Oskar som etter mange mange år med drømmer, endelig hadde klart å vinne det store 24 timers løpet på Nürburgring.

 

Til daglig kjører han VLN og RCN serier på Nürburgring, i tillegg til 24 timers løpet som arrangeres i mai. Forskjellen på VLN og RCN er forholdsvis enkel selv om det kan virke litt tungt hvordan RCN systemet fungerer. I VLN telles det runder, den bilen som går i mål med flest runder når målflagget vaier har vunnet. I RCN er det rundetider og poengivning, altså litt mer vrient å holde styr på hvem som vinner. I tillegg er det regler for oppsettet av bilen og hvilket drivstoff man har lov til å bruke.

 

Det går opp og ned her i verden…

…også for raceførere. Når jeg hører order racefører tenker jeg på Flåklypa og Il Tempo Gigante. Men nå avsporet det visst litt... Vi spurte Oskar om opp og nedturer: «Ett år uten nedgang er vanskelig å unngå» sier han «det ruller litt lettere nå».. Men Oskar har jobbet lenge for å komme dit han er i dag. Det meste gjør han selv i forhold til markedsføring og promotering. Han innrømmer imidlertid at han kom til et punkt hvor han innså at han trengte litt hjelp. Oskar har nemlig skaffet seg en manager som hjelper til med markedsføring og annet forefallende. Slik kan Oskar fokusere på det han skal, nemlig å være racerfører 😊

 

 

Race Day

Lørdag var det race day, vi ankom tidlig og det var forholdsvis rolig på området. Forskjellen fra fredagen da det ikke var race var at nå kostet parkering 5 Euro. Og parkeringsplassene begynte og fylles opp. Utover morgenen kom det også busslass med tilskuere.

I VLN serien kjører Oskar og team kompis Torsten Kratz i klassen V4 med en BMW 325i.

 

Før start er det meget folksomt i startområdet, racingbiler og folk i en salig blanding. Men så forsvinner alle og løpet kan starte. Først kjører alle en warm-up runde før starten går. Under konkurransen kan alle fritt besøke de ulike teamene i pit-boxene. Man får derfor en veldig nær opplevelse til det hele. I pit-box holder de forskjellige teamene kontroll på sine førere og rangeringen underveis. Det er hektisk summing i kulissene, men Sorg Rennsport er et velsmurt maskineri, her er det ingen som lurer på hva de skal gjøre eller når. For et utrent øye kan det være vanskelig å skjønne alt som foregår, men det var veldig spennende å få ta en titt i kulissene.

 

Det 6. løpet i årets VLN sesong ender med en 4. plass til Oskar og teamkompis Torsten Kratz i deres klasse.

 

Neste år…

Og hva med neste år? En hemmelighetsfull Oskar smiler lurt, nei det vil han ikke røpe enda.

Time will show 😊

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload