© 2017 NMK Streetcars

May 8, 2018

March 31, 2018

February 11, 2018

November 5, 2017

Please reload

Siste innlegg

Oppgradering av nettsider

August 6, 2017

1/1
Please reload

Utvalgt innlegg

Lukas Koos - 20th anniversary

Han er og har vært et forbilde for mange bilbyggere i en årrekke, i år stiller Lukas Koos ut hele 8 biler under Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia. Vi har snakket med den svenske bilbyggeren.

Det begynte med en Ford Escort, som var Koos sin aller første bil. «Jeg var 18 år og hadde null peiling på bil» sier han og ler, «når jeg skulle skifte olje måtte jeg få hjelp av en kompis».

 

Så hva skjedde egentlig fra den nevnte Ford Escorten og frem til dagens bilbygger Lukas Koos? «Det startet med at en kompis skulle låne Escorten, men endte med å kræsje hele bilen. Deretter kjøpte jeg en Nissan 300 men den også ble smadret da den ble kjørt inn i bakfra».

Etter de heller uheldige opplevelsene tenkte Koos at han hadde lyst til å bygge bil selv. Etter å ha fått gode tilbakemeldinger på en enkel styling på en Nissan 300ZX Fairlady Twinturbo bestemte han seg for å virkelig satse og bygge om en bil. «Jeg hadde ingen å spørre, så det ble en del prøving og feiling, mange timer i garasjen og etter 2 år var den første bilen ferdig bygd om. «Det ble mye sparkling, jeg visste jo ikke hva jeg drev med» sier han og ler. Så for å gjøre en lang historie kort slik ble Koos’ første store bygge til, Zerrarin.

Inspirasjonskilder og forbilder

I sine yngre dager så Lukas mye opp til Lars K og Ari Koskinen, i de senere årene bruker han mye tid på å se på utenlandske demobiler. «Jeg laster ned bilder og ser på hvordan de har gjort de forskjellige tingene, hvordan de har løst ulike installasjoner etc.

 

Når jeg begynner på et prosjekt så ser jeg for meg resultatet, jeg har en visjon om hvordan det skal bli og prøver meg frem til jeg er fornøyd med resultatet». Noe som også gjenspeiler seg i valg av bil: «Siden ung alder har jeg vært fan av japanske tegneserier ( Manga ), som du kan se på hårstilen min, hehe. Jeg ville ha en rød tråd i byggene mine og valgte å fortsette med japanske biler, fremfor å bygge på mange forskjellige merker»,  derfor har det blitt japanske biler», sier Koos om valg av biltype til sine prosjekt.

 

 

Blir du nervøs før du skal vise frem et nytt bygg?
«Ja så inn i h#»%/%¤, jeg skjelver og gruer meg alltid» Han innrømmer at det blir mange timer i garasjen og ferie har han ikke hatt på 20 år. Så hva er motivasjonen for å holde på så lenge? «Tilbakemeldingene jeg får, definitivt. Både de positive og de negative». Lukas innrømmer at det til tider har vært mye negativt, til å begynne med da han var helt fersk i gamet var det mange som kritiserte han og var direkte ubehagelige. Janteloven, som vi også kjenner veldig godt i Norge, står sterkt i Sverige og Koos følte seg ofte rammet av den. Med årene har heldigvis ting endret seg og i dag føler han at han får respekt, «men jeg håper på litt shit snakk også» sier han med et lurt smil.

 

Teamet fra venstre: Tommy Halvarsson, Adrian Svensson, Lukas Koos, Madeleine Hildingsson og Erik Östlund.

 

Lang karriere og mange priser
20 år har gått siden den første bilen og mange priser har det blitt både hjemme i Sverige og rundt om i Europa, hvem setter du høyest?
«Trendsetter Award’en som jeg fikk her på Elmia for noen år siden, det var sykt stort. Jeg ønsker å skape en trend og ikke følge en trend, derfor henger den prisen ekstra høyt. Ellers setter jeg Juryens Valg priser veldig høyt. Jeg blir veldig glad når jeg får Peoples Choice også, men Juryens Valg som deles ut av de med bakgrunn fra bilbyggerbransjen henger veldig høyt».

 

Tidligere i uken delte Koos en artikkel på Facebook fra Smålands Tidningen der de skriver at han kan har bygget sin siste bil. Og da måtte vi jo spørre, er det slutt nå? Blir dette siste gangen? «Ja, nå blir jeg 40 år, og jeg har ikke hatt ferie de siste 20 årene. Unntatt midtsommers da, midtsommer er veldig viktig her i Sverige og da må jeg ha fri. Men foruten midtsommer så har alle mine fridager gått med til bilutstillinger og messer. Bare å reise til Norge krever 2 feriedager. I år har jeg brukt 5 bare på Elmia».

 

The End?
Selv om Koos er i ferd med å sette punktum for sin bilbygger karriere utelukker han ikke muligheten for å reise rundt med noen av bilene han allerede har. «Jeg kommer til å være i bransjen, og vil gjerne hjelpe andre bilbyggere.» Noe han også har gjort ved flere anledninger, «det er alltid morsomt å hjelpe andre, også er det veldig hyggelig om de tenker på meg når bygget er ferdig.» Ellers er planen for «pensjonist tilværelsen» å slappe av og endelig ha en vinter hvor han har litt fri.

Uansett hva Lukas Koos bestemmer seg for å gjøre så gjetter vi på at vi ikke har hørt det siste fra den kanten, enten om han dukker opp med en av sine biler, som medhjelper på et annet bygg eller kanskje noe helt annet?


The Carz