© 2017 NMK Streetcars

May 8, 2018

March 31, 2018

February 11, 2018

November 5, 2017

Please reload

Siste innlegg

Oppgradering av nettsider

August 6, 2017

1/1
Please reload

Utvalgt innlegg

Alf Marius Loe Sandberg

Etter å ha vunnet Norges Cup’en i fjor pakket Alf Marius Loe Sandberg bort Formula Basic bilen og var klar for nye utfordringer. Vi fulgte spent med fra sidelinjen og gledet oss stort da valget ble tatt.

I våres ble Sandberg tatt inn på Tommy Østgaard akademiet for tredje året på rad. Poenget med dette akademiet er å vise frem utøverne og arbeide mot det internasjonale markedet. Man får hjelp med markedsføring og coaching på løpene, som forberedelser før kjøring og analysering av tidligere løp. Coaching foregår individuelt per telefon eller ved at Østgaard er til stede på løpene. Nyttig lærdom å ta med seg for utøverne.

 

Gjennom hele sesongen i fjor tenkte Alf Marius og hans team mye på hva de skulle kjøre dette året. Valget stod mellom å kjøre Seven racing eller å gå over på bil og GT 4. Valget falt til slutt på GT 4 og ny bil ble kjøpt inn. De ble anbefalt å kjøpe en Toyota Altezza, bilen har opprinnelig kommet fra Japan hvor den ble brukt som en junior bil. Bilen hadde stått i 4 år, så Sandberg og faren hans Svein Tore tok hele bilen fra hverandre og ga den en real service runde. Det eneste som ikke ble rørt var motor, girkasse og ledningsnettet. Bilen ble i tillegg lettet 100 kg for å øke hastigheten på banen.

 

Bilen passer til norsk GT 4 og det ble derfor valgt å kjøre i denne klassen fremfor GT 5, som Sandberg også kunne ha stilt i. GT 4 er en touringbil klasse i racing, og poenget er å komme først over mål. Det gis poeng etter hvilken plassering man får ved målpassering. I GT 4 har man muligheten til å kjøre med slicks og regndekk og det var også litt av grunnen til at denne klassen ble valgt. I tillegg til at GT 4 bilene kjører kjappere og Sandberg får mer erfaring og opplevelser ved å kjøre i denne klassen enn i GT 5. Aldersgrensen for å kjøre GT 4 og GT 5 er 18 år, men man kan søke om dispensasjon fra man er 15 år såfremt man har erfaring fra motorsport. GT 3, 2 og 1 må man derimot være 18 år og ha førerkort for å stille i, noe som Sandberg med sine 16 år må vente et par år til med å teste ut.

 

Hittil i år har det blitt kjørt 4 av 5 runder i Norgesmesterskapet i racing. For hver runde kjøres det 3 heat. Sandberg ligger som nummer to sammenlagt, 60 poeng bak første plassen og 37 poeng foran tredje plassen. Han har hatt gode plasseringer gjennom hele sesongen, til tross for girkassebytte under den første runden og litt problemer med bilen etter en kræsj under runden på Jyllandsringen i august. Til helgen avrundes det hele på Vålerbanen 16. – 18. september. Vi ser frem mot sesongavslutningen på Våler og gleder oss til fortsettelsen. Det er bare å ta av seg hatten for hva den sympatiske 16 åringen viser på banen!